Det gamla mejeriet i Brottby är på väg att rivas. Efter det att mejeriverksamheten lades ner i slutet av 1920-talet, har flera andra verksamheter funnits i huset. Nu är det dock i så dåligt skick att en upprustning bedöms som orealistisk av kommunen.
Eftersom värmen tär, behövs inte bara vatten, utan även frukt,så jag köpte grape, små söta plommon och en slags mycketsöta körsbär, att ha som mellanmål på hotellet.
Mitt hus (till höger). Här går jag ut och in varje dag.Det är tryggt och bra. Det ligger på ett berg som heter Alphyddan i Sickla, Nacka. Mina söner är 5:e generationen på samma berg. Huset till vänster är det andra huset i bostadsrättsföreningen Alphyddans Ros.
Inte för vi behöver försköna det redan vackra, men ja gör detta ändå. Vem älskar inte sin stad, livet, sorlet, tempot, vattnet, färgerna, folket och pulsen. Förskönande av det redan vackra.
Hur skall man som vårdbehövande kunna gå in på Danderyds sjukhus när det vid huvudentrén står att det är besöksförbud? Skyltens utformning och placering lämnar mycket att tolka. Är det så att det är förbud för alla besök eller är det bara vissa typer av besök som är förbjudna? Svårt är det för en oinvigd att ta rätt beslut.
Kiosken på Wäsby golf har även den utökat men inte med mer varor utan regler om hur man skall uppföra sig nu i samband med corona pandemin. Frågan är om de efterföljs och om påverkar försäljningen på något sätt?
Pojke tar en till kaka till påskfikat på verandan. På fikabordet står också kaffe, påskmust och en skål memma, den berömda finländska påskdesserten med grädde och socker. Förutom fika även påskpynt - kyckling och påskägg - och vårsådd i krukor.
Om man är kund till Sigtunahem måste man i coronatider boka besökstid. De tar bara mot en besökare åt gången och när man kommer dit möts man av denna skylt. Det är bara att snällt ställa sig utanför dörren och vänta.
Utställningen Planket 2019. Vallmo fält på Gotland. T-bana Alvik. Min dotter och jag på SöS Neonatal 2004. Bergnäsbron i Luleå. Midvintermörker i Tornedalen. Little Steven och jag utanför Cirkus. Kalix Älv, -25°. Jockfall i Kalix Älv, -32°.
Lagar middag varje dag på vår vedspis i stugan där vi bor.Min man Janne och jag flyttade från ett modernt hus på Ålö (stockholms skärgård) förra året till mina föräldras gamla sommarstuga på Utö där jag bodde med min familj från 1948 till 1969. Vi har rustat och isolerat stugan som är från slutet av 1700-talet med vedspis i köket och öppen spis i kammaren. Eftersom vi har eluppvärmning så eldar vi varje dag i vedspisen och då passar vi på att laga mat på den.
Min pojkvän har tagit med mig till hans favoritrestaurang på Söder, vietnamesiskt. I mitt glas rosa lemonad med smak av guava, en frukt vanlig i Brasilien där min pojkväns pappa är ifrån. Världens smaker finns runtomkring oss. Ett sms får snabbt ett svar innan middagen kan börja.
Midsommar firas i Älvsala med levande musik och dans runt stången. Det är en regntung dag men just när dansen pågår är det uppehåll. Så snart musiken tystnat öser regnet ner.
Farfar Helge Grandin och jag på altan i hemmet Reginavägen 60 Saltsjö-Duvnäs, dit farfar kom varje midsommar under 1980-talet fram till 1989, då pappas kusin Herbert såg till att vi lärde känna vår farfar Helge Grandin när hans fru Maja hade gått bort. Vår farfar gifte sig aldrig med vår farmo Regina, som blev med barn 1915 och pappa föddes 1916.
Ett enkelt men ändå stilfullt midsommarfirande i parken vid Skokloster. Sillen och färskpotatisen är uppätna, nu väntar kaffe med dopp allt medan solen ömsom sprider värme, ömsom går i moln. Dragspelet hörs dock inte och "små grodorna" verkar föredra att fira dagen på annan ort.
På Norra Lagnö växer midsommarfirandet från år till år. Allt fler, om det är bra väder förstås, blir inbjudna av boende i området att dela ett traditionellt firande me dans, säckhoppning och picknick.
Här är dukat till midsommarlunch i Sanda, Strängnäs, med bukett av vildblommor och vacker midsommarstång i trä. På bordet finns färskpotatis, 4 sorters sill, skagenröra, 2 sorters lax, ägghalvor, rom, majonnäs, gräddfil, gräslök, avokado, tomat, bröd, smör och ost. Till detta dracks öl/vin, vatten och snaps.
Bilden är av midsommarstången i ekbacken i Åkersberga. Denna varian kom till av en nödvändighet då man två gånger tidigare brännde ner de äldre stängerna. Man införskaffade en flaggstång i glasfiber då den brinner dåligt. Men att sätta en tvärslå på en glasfiberstång är svårt. Jan Hillgren funderade på hur man skulle lösa det. Tanken är att de 4 sidorna representerar segel då kommunvapnet är en vedskuta (Alcea). I toppen sitter logotypen för Österåkers hembygdsförening. I dag så hade tredje generationen ett finger med i arrangerandet av firandet.
Sjöräddningssällskapet och räddningstjänsten larmas till Rävsta. En mindre motorbåt har börjat ta in vatten. Föraren tvingas sätta den på grund för att rädda båten. För att minska miljöpåverkan läggs läns runt båten innan ärendet överlåta till Kustbevakningen.
Bilden sammanfattar de nio bilder som gillats på min Instakonto under 2019. Bilderna kommer framför allt från loppet 13Hills, från träningsrundor, från den lokala tävlingsträningsserien Kompiscrossen, cyclocross-SM.
Min första egna dator som jag köpte 2003. Den har jag kvar fortfarande och använder. Det är bara skärmen som är bytt för den gick sönder. Alltså har jag snart haft datorn i 10 år. Här är skärmsläckaren på och datorn med skrivare står i köket.
Min son Christofer f. 1974 med fru Helena f. 1976 i samband med sonen Axels f. 2005, studentexamen på Östra Real i Stockholm. Övriga barnen Alma f. 2007 och Sophie f. 2011.