Svenska kyrkan Costa Blanca har ett litet kök,där rengörningär A och O. En vernissage är påannonserad och till kvällenkommer det att bli filmvisning med något att äta till.
En man och en kvinna steker kolbullar på Skansens julmarknad. Kolbullar är en slags tjockpannkaka som rallare, flottare, kolare och andra kroppsarbetare ofta åt förr i tiden.
Just denna koltrast har förvarna att sitta i just detta trädet nästan dygnets alla timmar, de kan vara svårt att få syn på den men denna gången fick jag den på bild
De senaste veckorna har jag suttit i fackliga förhandlingar pga uppsägningar bla på grund av rådande ekonomisk situation i samband med covid-19. Idag kom en gåva från en kollega och medförhandlare som livade upp lite.
21 februari. Industrimiljön på Lövholmen, på gränsen till Södermalm, är snart borta. Området har nu börjat rivas och det är oklart hur mycket av det gamla som blir kvar, men än kan man se spåren en tid inte så långt från vår, här kolsyrefabriken. Förhoppningsvis sparas något för att påminna om områdets historia, till skillnad från i t ex Sjöstaden och Årstadal.
Det är sent, mitt ute på golfbanan helt utan ljusföroreningar. Vi spanar efter kometen, men fullmånen överröstar alla försök att hitta den lilla gröna pricken.
Detta är det före detta kommunalhuset i Össeby kommun. Det ligger i Lilla Garn, Brottby. Össeby kommun slogs ihop med Vallentuna den 1/1 1971. I huset finns nu Össeby församlings pastorsexpedition.
Zigge,vår hanhund behöver rastas ett antal gånger dagligen.Ibland träffar vi på grannkatten, Morrisson, norsk skogskattoch de brukar samspråka lite innan vi ger oss iväg på promenad i Solbergaskogen, Stockholm
Grand Hotell Saltsjöbaden sett genom bussfönstret den 25 maj då de firade 120 år. Jag var på väg hem och såg denna vackra vy, extra roligt är att man kan se speglingen av bussens insida i bilden. Man fick åka buss då saltsjöbanan stod still efter den stora kraschen in i ett hus tidigare samma år.
Saltsjöbanan kraschat in i ett flerfamiljshus i Saltsjöbaden. En förödande och mycket omskriven olycka som orsakats av en städerska som av misstag fått tåget i rullning utan att kunna stanna det eller rädda sig själv. Hon klarade sig, även de boende hade änglavakt.
Igelboda stationshus brinner. Detta vackra 100-åriga hus som också innehöll ett konstgalleri. Efter släckningen som även orsakat mycket vattenskador så är det ovisst om man kan rädda det eller om det kommer att rivas.
Deras kontakt är så fin trots att han endast är 11 månader. Vår dotter har autism och adhd och vår förhoppning är att vår hund ska kunna bli en psykisk hälsahund till henne. Alltså en certifierad assistanshund. Det är många som önskar samma sak som vi. Många är de familjer som lever med dessa barn och som förstår värdet i en assistanshund. Dessvärre kostar en färdigutbildad hund alltför mycket och många gör som oss: Man köper en valp och tränar så mycket man kan och hoppas på att hunden är lämpad för att starta en utbildning. Ett lämplighetstest är första steget mot denna utbildning. Efter det är det en lång väg mot det avgörande certifieringstestet. Allt detta kostar ändå ca 60.000 kr. Vi märker redan nu genom hundens närhet och via den träningen vi genomfört att vår dotter mår bättre. Hunden söker sig till henne då hon mår dåligt eller får s.k ”meltdowns”, låsningar som autister ofta kan få. Det finns forskning och studier på att barn och vuxna med npf mår bra av assistanshundar och att det ger ökad delaktighet i samhället, ändå ges inga bidrag från varken stat eller kommun för inköp eller utbildning av dessa hundar. Även om vår hund inte är lämpad att bli assistanshund så kommer han alltid att vara en ”kompishund” som ger kravlös kärlek och som är så trofast. Han kommer att finnas med genom mycket. Det är vi tacksamma för.
Vi köade över en timme, men det var det värt, för att komma fram till den glittrande Ylva och lämna in sonens toarulleartist till uttagningen till Minimello i Barnkanalen. Det var riktigt folkfeststämning i kön denna vackra vårdag!
Jag var på ett föredrag om vuxenmobbning på arbetsplatser och om konsekvenserna därav, samt om en ny bok om mobbning som kommit. Salen var nästan fullsatt - tyvärr. Det är inte helt ovanligt att bli utsatt för kränkande särbehandling på jobbet, tyvärr är det rätt många som har eller har haft det som vardag och blir sjukskrivna som följd av det. Men det talas inte om det.
Min kära syster bjöd mig på konsert för ett band jag aldrig hört talas om som heter Set it off. Livemusik är alltid bra så trots min okunskap blev det en riktigt bra kväll!
Vi bosätter oss i ett tillfälligt boende utanför Uppsala. Jag tycker om utsikten här, och för första gången har jag sett ett får som istället för svans har en gump där baktill.
Känns som att man är i en tavla när utsikten är så vacker. Jag saknar museumsbesök och konstgallerier, men borde inte klaga när man sett en så vacker vy.
Jag saknar fortfarande mina museumsbesök och att gå på konstgalleri. Mamma och jag går på våra dagliga promenader och ibland ställer naturen ut små konstverk som vi förundras över.
På grund av Corona pandemin har ett antal konstnärer valt att ha en gemensam utställning i skogen bakom Kaknästornet. Människor har möjlighet att få till sig kultur i det fria. Bra initiativ.
Konstutställning på Fullersta gård. Konstnären Johan Thurfjells utställning ”Den andra sidan” som inspirerats av hans fars tunga kamp mot Alzheimers. Utställningen var väldigt gripande och värd ett besök. Dessutom var den gratis.
Det var på ett vernissage i Iaspis där idén var att leka med mögel och färger samt att dränka in tyger i vinäger och ättika. Den är en bild som handlar om nutidens konst, jag tog bilden för att färgerna lyste så snyggt mot den vita väggen.
På många sammanträden slingrar sig många kablar, dessa på SIS-ISO-möte våren 2013 om symboler för allaOBS fotodatum och tid är INTE inprogrammerade i kameran
Precis när jag skulle äta frukost stod min treåriga son i dörren, totalt nerspydd, och med en säng som såg likadan ut. Magen var full av blåbärssoppa. Jag sprang ner till tvättstugan som var uppbokad hela dan. I desperation hävde jag ner allt i badkaret. Det badkar som jag tänkt använda som mitt lilla söndagsspa för att återhämta mig efter en tuff helg.
Den tar upp både kulturuttryck samt tidens fighter, det vill säga vad människor tycker/tänker i och om dagens samhällen, man ser kontrast mellan olika klasser och konstuttryck.
Jag tog bilden för att jag tyckte det var snyggt med hur himlen reflekterades i fönsterrutorna och hur arkitekturen var byggd, Köpenhamn är en väldigt arkitektuellt vacker stad där gammalt möter nytt och folk värnar om sin omgivning. Konst och konsthantverk är väldigt viktigt här och oftast visas detta på många nyare byggnader. Jag gillar hur människorna längre bak bara blir svarta figurer.