Påskens arbete i trädgården består av mossbekämpning, krattning och eldning av ris och löv. Morfar, son, barnbarn hjälps åt. Hunden Freddy kollar läget.
På dagliga verksamheten i Kista har vi en stor terrass med träd och växter, en utegård skulle man kunna säga. Att jobba med trädgårdsarbete är en bra aktivitet. Alla har inte möjlighet till det i sin hemmiljö. Då är det tacksamt och roligt när det finns på jobbet. Foto: Göran Freij
Klasskamraterna Ulf och Allan, har tillsammans med undertecknad tagit en kopp kaffe i Roslags-Näsby Centrum. Hösten 1956 började vi alla tre i första klass på Ytterbyskolan, ett stenkast (långt) därifrån. Ibland träffas vi och fikar eller äter lunch, det är alltid trevligt. Bilden togs i juli 2018.
Gammelmormor vill träffa barnbarnsbarnet, men han vill komma nära. Lena Johansson, som gammelmormor heter, säger till snopna barnbarnsbarnet "Håll avstånd Ture". Jag är god vän med gammelmormor Lena och blev så förtjust i fotot som Lenas dotter tagit, verkligen ett foto som visar corona distans men med glädje.
En stor fördel med miljonprogramsområden är att bilarna är på utsidan och människorna kan röra sig fritt inne på gårdarna, utan att vara rädd för att bli påkörda.
Tänk att i början av januari behöva hitta sin båt i detta skick. Frågan är hur sommaren kan tänkas bli, vi får hoppas den inte blev lika tråkig för båtägaren.
Friskis & Svettis låter människor gärna träna men de har sett till att de som dortfarande tränar även blir uppmärksammade på vad man bör göra och hur man bör uppföra sig. De uppmanar även att man skall byta om och duscha hemma.
Överallt på dyker dessa utegym upp, helt underbart och bra. Vem som helst kan stanna till och ta sig en genomkörare på väg hem från jobbet. De finns med sjöutsikt eller i skogsmiljö bara att välja.
Bäst syntes guldbrons ankomst från Katarinahissen. Där var trångt och först efter ett tag kom jag fram. Folkfest är ordet som kommer för mig, människor i alla åldrar och ballonger. Journalister med mulliga mikrofoner fanns också med i vimlet.
Gameifierad träning?
På gymet Itrim använder vi träningsmaskiner som är kopplade till en skärm där träningsrörelsen ska få den större bollen att äta upp de andra bollarna i banan. Ett sätt att göra träningen mer anpassad för de som spelar dataspel. Eller i mitt fall för en 60+ kvinna som tycker träning är urtråkigt.
En kvinna går upp för en zick-zack trappa vid katarinavägen. Jag gillar det bruna, asymmetriska, mörka och steniga som möter det ljusa, färgglada, konstruerade och raka hus bredvid.
Jag hade både tid och garn så det blev en påminnelse om social distansering. Ett tag sas det att man skulle ha en liten älg emellan sej och medmänniskor. Så det blev en liten älg med inspiration från varningsskyltar
Julen börjar lida och det är snart dags att kasta ut granen. Visst är det väl lite synd ändå, den sprider ju ett så vackert ljus i den här mörka årstiden.
Jag har under hela tiden av isolering hoppats att jag ska hinna se utställningen Trollbunden på Prins Eugene's Waldemars Udde. Jag vågar mig ut och det var underbart. Det var nog sammanlagt 4 besökare när jag var där. Utställningen var jättefin och jag ringde mamma med kameran så hon också kunde se. Jag önskar att jag hade tid att se den igen, jag har i alla fall köpt katalogen
Trollkurvan ligger någonstans i Roslagen, kanske ca två mil från Norrtälje. Den ligger i en tvär bykurva där vägen slingrar sig fint genom landskapet. Det är en fin motorcykelväg, som kräver långsamhet och uppmärksamhet för att upptäcka allt det vackra.
Man behöver inte köra 70 även om det är 70 just där. Kurvan är skarp. Det finns barn där, även om jag aldrig ser dem själva på vägen.
Jag kallar den trollkurvan för att det står fullt med tomtar och troll i kurvan. Om man kastar en blick åt höger eller vänster beroende av vilket håll man kommer ifrån så står det tomtar och troll och djur och hus och massa fantasi där. Man blir glad. Det känns fint. Jag undrar hur många det är egentligen, men det spelar ingen roll. Det är troll och tomtar, gubbar och gummor som tittar kärleksfullt på varandra, spejar ut över skogen och vaktar det som vaktas ska.
Tack, du som har gjort detta. Tack du som har samlat över tid, ser efter, vårdar och glädjer trakten med detta.
Tack.
Fota Anette Grinde, Bredsättra, Roslagsbro, Norrtälje.
Fotograferar mycket i Bergianska. En kväll kom helt plötsligt en trollslända och satte sig på mitt knä. Jag älskar trollsländor och blev väldigt glad. Den satt snällt där ganska länge och lät sig fotograferas.
Mamma fyller år idag. Pga Covid och mammas hälsa så firar vi litet. Hade livet varit annorlunda, så hade vi nog åkt på en resa. Så vi låtsas istället. Jag har dekorerat med tropiskt tema, vi har en "djungelbukett", vi tittar på korallrev på tvn(YouTube), middagen är karibisk räk och mangogryta och sist men inte minst så får mamma och pappa "tropiska drinkar".
Mamma fyller år idag. Pga Covid och mammas hälsa så firar vi litet. Hade livet varit annorlunda, så hade vi nog åkt på en resa. Så vi låtsas istället. Jag har dekorerat med tropiskt tema, vi har en "djungelbukett", vi tittar på korallrev på tvn(YouTube), middagen är karibisk räk och mangogryta och sist men inte minst så får mamma och pappa "tropiska drinkar
Idag hade jag på mig munskydd för första gången. Jag skulle in och handla och utgick från att det kunde vara trängsel, då gäller just nu munskydd. Min tolvårige son hjälpte mig genom att berätta hur man tar på ett munskydd ordentligt, steg för steg. Tänker inte lägga ut någon bild på mig i munskydd. Delar istället tröstodlingen. Tolv sorters tomat, två sorters aubergine, linnetagetes, paprika, chili, sockerärt jag ville kolla grobarhet på, malva, kinesisk gräslök etc etc.