Stockholms stadsbibliotek den 29 april 2012. En söndag och nu syns "vårskruden", så skir och ljuvlig. Ritad av Gunnar Asplund och invigt 1928. Lisa,barnbarnet, 6,5 år blev ävenimponerad av insidan.
Kanske en firre till Obama på Grand Hotell. Nä, det skulle väl vara osannolikt. Men visst, en Stockholmare klädd som en Stockholmare trots denna fiskeriaktivitet.
Stockholms nöjesplatser finns inte bara på Södermalm eller på Djurgården. Även naturen, framför allt vattnet, ger andrum åt många. Gröna Lund, Gamla stan och Djurgården från en liten strandpromenad på Kvarnholmen.
Stödmanifestation för de miljöaktivister som greps vid sommarens fredliga protester mot planerna att öppna en gruva i Gállok/Kallak (fem mil väster om Jokkmokk). Just denna dag meddelade Gällivare tingsrätt domarna för två av dem. Här står vi med sameflagga, mapucheflagga, banderoller och plakat utanför riksdagen. Allt fler demonstrationer och manifestationer mot nya gruvor har genomförts på flera platser i landet under 2013, så även i Stockholm. Urbefolkningarnas rättigheter måste respekteras och kampen för fast mark, rent vatten och ett levande kulturarv är nationell och global.
Vi älskar vårt helt övermöblerade vardagsrum som inte följer trenden vitt, grått och beige. ’More is more’ och firamed färg. Nu helt ostädat efter helgens corana-påsk-firande.
Storkällans begravningsplats i Älta, Nacka. Här har vi rensat ogräs i rabatterna. Det finns även 2 långa rabatter på båda sidor om korset. På denna begravningsplats kan man finna både tystnaden och lugnet. Det är ett stort område med olika gravkvarter och mycket skog.
Efter en fantastisk säsong för Hammarbys damer och en långdragen väntan på plan så stod det klart att Hammarby vunnit SM-guld igen. Det var världens fest och arenan dånade av sång och jubel. När det väl stod klart så stormade fansen plan. Det var ren lycka alla var som i trans. Man kunde omfamna vem som helst vi grattade varandra vi grät ihop. Kylan i tårna och vakternas sura trynen var som bortblåst. Vad annat kan vi är fortsätta skrika. SM-guldet ska till Söder och inget kan stoppa oss. Heja heja heja Bajen. Heja heja Hammarby!
Efter starten passerar den största segelbåten S/Y Esimit en Vikinglinjen färja som har en lägre höjd än Esimit. Tävlingen ÅF-race går runt Gotland och går i mål i Sandhamn.
Hammarby sjöstad en lördagkväll i augusti, fotograferad från Hammarbybacken. Stadens ljus och musiken från Midnattsloppet som pågår får den varma sensommarluften att vibrera.
När julgranen ska kläs är alltid en tvistefråga. Vissa vill göra det till 1:a advent medan andra vill vänta till strax före jul. Vilket som är bäst får man bestämma själv. Personligen tycker jag att det är trevligt med något som lyser upp i mörka december. Den här granen blev i alla fall påklädd den 29/11. Här åker stjärnan upp.
I Aten var det ganska mycket folk. Vi var i ett dödläge i 5 dagar, det var hemskt. Vägledarna säger att alla gränser är stängda vilket fick oss blir ännu oroligare. Vi trodde faktiskt att det jobbigaste skulle vara slut, när vi lyckats att passera Iran.
Jag kände mig riktigt glad för att vi var framme nu, men stora mängder av människor rörde sig om varandra för att kunna åka med båten till Grekland. På grund av det fick personalen och polisen hjälpa oss, för att flyktingarna råkade i konflikt med varandra. Jag kände mig faktiskt helt hjälplös i de 7 dagarna. Det var mycket jobbigt.
1,5 mil öster om Stockholm City och 2 km gång från tågstationen kommer man till kanske det som mest kan efterliknas en sydeuropeisk sandstrand. Friskt vatten, lugn omgivning, en liten sommarkiosk, en bok och sand.
Och så plötsligt kom våren. Människor promenerar hem från jobbet i den nyss omställda sommartiden, uppfyllda av ljuset. I pandemins andra år är det fortfarande relativt lite trafik i innerstan, men folk verkar gå man ur huse. Den här promenaden startade på söder, och vid guldbron var det tjockt med folk.
På den globala strejken hade jag en pratstund med Michaela Fletcher, kommunstyrelsens ordförande, och hon frågade vad tycker jag är viktigt avseende klimatet. Jag fick också det underbara förslaget att ha ett möte med henne och diskutera om vad kan vi förbättra miljömässigt i Österåker kommun.
Fyra av mina elever springer ut till en ny tid i sina liv. Jag tänkte när jag såg dom komma springande, att där springer fyra av de modigaste människor jag träffat och att ingenting kommer någonsin att vara som förut.
Julias studentfirande 2020 under Corona-pandemin. Vi firade utomhus på Ängsjö friluftsområde i Järfälla tillsammans med Julias klasskompis Cassandra med familj. Annorlunda men så lyckat
Våren firas in med valborg, vitsippor och studenter...hos oss har härliga @ellenlundd fått fira med att ta på studentmössan med sina klasskompisar virtuellt. Det blir en annorlunda student i år- men inte mindre välförtjänt för det ❤️ Önskar er alla en fin Valborg! #valborg#student#studentmössa#visjungerinvåren#vår #student2020#icoronatider
I coronatider, när strikta restriktioner råder gällande folksamlingar, tilläts varje student ha med sig endast 2 anhöriga till ”utspringet”. Vi löste det genom att ha med övrig familj som hade velat följa med på extra plakat!
För att hålla avstånd mellan föräldraparen stod alla i varsin utplacerad rockring. En klass i taget fick springa ut. Skolledningen hade gjort en minutschema för dagen.