Det finns ingen bättre medicin, än daglig motion för att hålla sig i form. Man får både fysiskt aktivitet, frisk luft och folk att prata med, trots pandemin.
Vi är ett litet gäng, flera av oss pensionärer, som repar en gång i veckan. Vi spelar steelpan, eller oljefat på svenska, som är ett rätt udda musikinstrument utvecklat på Trinidad och Tobago i Västindien på 1930- och 1940-talen. Faten finns i olika stämmor, storlekar, från sopran ner till bas, som jag själv spelar. Det är knepigt att hitta replokal. Just nu är vi i Jakobsbergs gård i Bredäng. Det roligaste är när vi spelar för publik. Det brukar vara väldigt uppskattat, men tyvärr blir det inte så ofta. Vi spelar förstås calypso och annan musik från Västindien, men även all sorts annan musik. Just nu repar vi in Aviciis Without You.
Under lördagen den 8 april kom Statsminister Stefan Löfven till Klarabergsgatan för att hedrade offren av attentatet. Han gick fram och tog personerna i hand som stod vid avspärrningarna.
Stenar, pärlor och att skapa smycken är ett stort intresse för mig. Att skapa och vara med någonting så vackert som stenar får mig att må bra. Stenar kommer ju från naturen, från Jorden och lever för mig och jag kan förlora mig helt när jag ser in i en stens mönster, färger, bubblor och kristaller.
Stenbecksgranen.36 meter hög står den stolt på Skeppsbron. Många fotograferar granen samtidigt med mig. Har läst på en blogg att grenarna sågas av och spikas fast för att få den jämn. Sant eller inte, fin är den i alla fall.
Stenvalvsbron som för fram till den gamla tigsplatsen. Denna bro ingår i Göta landsväg som i forna tider var den enda vägen söderut från Stockholm via Flottsbro kom man upp till tingsplatsen. Under senare tid flyttades överfarten till Fittja som blev skjutshåll och plats för hästbyte. på 60 talet var Fittja känt för sin loge, där det arrangerades dans på Lörddagar.
Med en kanot kommer man till nya platser. Trots att både barnbarn och farfar är Ur-stockholmare, så är det första gången vi besöker Årsta holmar. Här är ett strandhugg med bad vid Smedsuddsbadet.
Stockholm central är underdimensionerad för den mängd passagerare som varje dag passerar och besöker stationen. Dessutom är den i behov av upprustning då byggnaden står på gamla träpålar i marken. Därför har fastighetsägaren, det statliga fastighetsbolaget Jernhusen påbörjat en rejäl renovering. Här har fotografen Lucas Erixon kikat in i en öppning på nedre plan. Det här området kommer om något år att inhysa Burger King.
När Stadshuset byggdes bjöds stockholmare in att bekosta takteglet och tusentals tog chansen, trots att det var dyrt på 1920- talet. Bidragsgivarnas namn finns i denna vackert inbundna bok.
Står upp i Kaknästornet och letar vackra vyer. Hittar flera, ett av dem är detta där man ser taken kring norrmalm och vasastan i Stockholm city. Det blir ett myller av detaljer pga. att bilden blir platt av teleoptiken.
Sverige. Stockholm. Blir varm i hjärtat av denna symboliska handling. Det ändrar inte situationen, är inte vapnen de önskar, inte militärer. Men likväl ett stöd från oss som inte kan göra mer än att skicka en liten slant, ge förnödenheter eller öppna våra dörrar. Det är stort.